Carian Asma'i

Rabu, 16 Ogos 2017

KELUARGA NYAPU / NYAPUIA (Orobanchaceae family) A - K

Family : OROBANCHACEAE
(Nyapuia)



Genus : AEGINETIA
Genus : AGALINIS
Genus : ALECTRA
Genus : ANISANTHERINA
Genus : ASEPALUM
Genus : AUREOLARIA
Genus : BARTSIA
Genus : BAUMIA
Genus : BOSCHNIAKIA
Genus : BUCHNERA
Genus : BUNGEA
Genus : BUTTONIA
Genus : CAMPBELLIA
Genus : CASTILLEJA / KASTILEJA
spesis 
KASTILEJA KECIL
Castilleja miniata

KASTILEJA PADANG
Castilleja parviflora

KASTILEJA PADANG
Castilleja indivisa


Genus : CENTRANTHERA
Genus : CHRISTISONIA
Genus : CISTANCHE / RONCONG
27 spesis
RONCONG UBI
Cistanche tubulosa

Pokok Roncong ubi ditanam di padang pasir Taklamakan, China dan secara tradisinya digunakan untuk ubat-ubatan dan makanan di China. Ia merupakan tumbuhan gurun terutama di Gurun Taklamakan. Ia sejenis parasit seperti pokok pakma di mana ia menghisap nutrien dari akar pokok lain. Ia boleh dipanggil sebagai pokok bunga iaitu pokok yang menghasilkan bunga sahaja tanpa daun. Roncong ubi mempunyai akar berisi seakan ubi.
Roncong dapat meningkatkan kuasa seksual dan untuk kesihatan seksual yang baik. Ia mempunyai keupayaan untuk meningkatkan kesuburan wanita. Komponen utama ekstrak ubi roncong ialah echinacoside dan acteoside yang bertanggungjawab untuk meningkatkan keupayaan seksual kedua-dua jantina. Ia meningkatkan pengeluaran hormon lelaki.
Ia sering digunakan oleh orang tua yang mengalami sembelit kronik. Campuran dengan herba yang berkaitan farmaseutikal yang lain, seperti tumbuhan Hemp boleh membantu mengatasi pelbagai penyakit yang berkaitan dengan sistem penghadaman.
Kajian saintifik baru-baru ini menunjukkan bahawa, roncong boleh digunakan untuk melawan penuaan. Penemuan ini menjadikan herba ini sangat popular. Ia boleh digunakan dalam losyen badan dan gel. Di samping itu, roncong ubi digunakan untuk mencegah keletihan dan meningkatkan tenaga. Ia boleh meningkatkan daya ingatan dan meningkatkan imuniti, tetapi ia juga menunjukkan kesan yang memberangsangkan pada menurunkan tekanan darah.
Roncong adalah ubat kuat yang mempunyai kesan sampingan yang hampir sifar. Ia lembut dalam tindakannya. Ini mungkin sangat bermanfaat untuk orang-orang tua yang lebih cenderung untuk dipengaruhi oleh kekurangan darah dan cecair. Secara perubatan, Roncong dianggap sebagai salah satu herba yang paling selamat yang mempunyai sedikit atau tidak ada kesan sampingan. ekstrak roncong merupakan produk organik yang telah disahkan. Ia dinilai sebagai kelas satu oleh AHPA, yang mengatakan bahawa ia tidak akan membawa kepada apa-apa kesan sampingan jika digunakan dalam dos yang disyorkan.





Genus : CLEVELANDIA
Genus : CONOPHOLIS
Genus : CORDYLANTHUS
Genus : CYCLOCHEILON
Genus : CYCNIOPSIS
Genus : CYCNIUM / SEKENI
spesis
SEKENI AKAR
Cycnium tubulosum


SEKENI PADANG
Cycnium volkensii


Genus : CYMBARIA
Genus : DASISTOMA
Genus : DASYSTOMA
Genus : EPIFAGUS
Genus : ESCOBEDIA
Genus : ESTERHAZYA
Genus : EUPHRASIA / PERASA
spesis
PERASA PADANG
Euphrasia nemorosa


Genus : GERARDIA
Genus : GERARDIINA
Genus : GHIKAEA
Genus : GLEADOVIA
Genus : GRADERIA
Genus : HARVEYA
Genus : HEDBERGIA
Genus : HIERNIA
Genus : KOPSIOPSIS




Tiada ulasan:

Catat Ulasan