Carian Asma'i

Jumaat, 4 Jun 2010

KELUARGA MELADA PAHIT / ZEZARINIA (Simaroubaceae family)

Family : SIMAROUBACEAE
[ZEZARINIA]



Genus : AILANTHUS / HABELUR
7 spesis
HABELUR PUSPA
Ailanthus altissima

Pokok habelur puspa juga dipanggil 'tree of heaven' di barat. Namun begitu ia popular digunakan sebagai bahan perubatan di Asia terutama Asia Timur. Pelbagai bahagian tumbuhan digunakan, walaupun kulitnya adalah bahagian yang paling biasa digunakan - namun, ia mengandungi glikosida yang belum diteliti sepenuhnya dan harus digunakan dengan berhati-hati. Akar dan batang adalah bersifat antispasmodic, astringen, pahit, depresan jantung, diuretik, emetik, febrifuge, rubefacient dan vermifuge. Sifat vermifuge ini tidak bertindak pada cacing bulat atau cacing tanah. Herba nauseatingly pahit, ia digunakan secara dalaman untuk merawat malaria dan demam, ia juga melambatkan denyutan jantung dan melegakan spasme. Ia perlu digunakan di bawah pengawasan pengamal yang berkelayakan kerana kulitnya mudah menyebabkan muntah. 
Di China, kulit kayu adalah ubat popular untuk disentri dan masalah yang lain. Dalam satu percubaan klinikal, 81 dari 82 pesakit telah sembuh disentri apabila diberi herba ini. Serpihan kulit kayu telah digunakan dengan jayanya dalam merawat palpitasi jantung, asma dan epilepsi. Habelur puspa adalah ubat untuk asma, kanser, cirit-birit, disentri, dysmenorrhoea, dysuria, ejakulasi (pramatang), epilepsi, letusan, demam, gonorrhea, haematochezia, leucorrhoea, malaria, metrorrhagia, luka, kekejangan, spermatorrhoea, stomachic , tumor payudara. Kulit dituai pada musim bunga dan dikeringkan untuk kegunaan kemudian. Daun, batang batang, dan akar dijadikan bahan cuci untuk merawat ulser parasit, gatal, dan bisul. 
Di Korea, kulit akar digunakan dalam rawatan batuk, gangguan perut dan usus. kulit adalah emmenagog. Daunnya adalah anthelmintik, astringen dan deobstruen. Buah digunakan dalam rawatan najis dan disentri berdarah. Ia juga telah digunakan untuk merawat penyakit mata. Ekstrak dari tumbuhan ini baik untuk membasmi bakteria. Pokok ini digunakan dalam ubat homeopati untuk kanser. Resin yang diekstrak dari akar dan daunnya digunakan untuk awet muda.





Genus : AMARORIA / AMARA
1 spesis
AMARA FIJI
Amaroria soulameoides

Genus Amaroria pula hanya mempunyai satu spesis iaitu pokok Amara fiji. Amara bermaksud pahit.



Genus : BRUCEA / MELADA
10 spesis
Genus Brucea atau Melada mengandungi 10 spesis. Pokok Melada pahit yang paling terkenal. Walaupun pokoknya agak cantik ditanam, tetapi biasanya diabaikan sahaja. 

MELADA PAHIT
Brucea javanica

Pokok Melada pahit dipanggil juga pokok makasar atau embalau merupakan herba saka berkayu yang mampu tumbuh setinggi 3 meter tinggi. Buahnya yang berwarna hijau muda ketika muda dan menjadi merah kehitaman apabila masak. Rasanya adalah pahit dan sedikit manis. Melada pahit digunakan dalam perubatan darah tinggi, kencing manis, cirit-birit, sakit-sakit sendi, melancarkan perjalanan darah, sakit jantung, lelah, gaot, sembelit, resdung, tiroid, anti kanser, masalah penglihatan, senggugut dan keputihan. Kanser payu dara, prostat dan kencing manis dapat dielakkan jika mengambil beberapa biji buah Melada pahit setiap pagi dan malam. Ibu hamil dilarang memakannya.
Kulit kayunya dikatakan mengandungi minyak mudah meruap (5.8 % ) dengan terpenene/ sabinene (90 %). Ia juga dikatakan bersifat afrodisiak (aphrodisiac – ubat pembangkit nafsu syahwat) serta mempunyai aroma pahit. Bijinya pula mengandungi 29.7 % minyak mudah meruap.(volatile).
Di Filipina, kulit kayu pokok ini dikisar dan dicampurkan dengan minyak, digunakan untuk di sapu ke perut bagi mengatasi masalah sakit perut. Kulit kayunya jika direbus dan diminum untuk mengatasi masalah sakit dada. Manakala ianya dikunyah sekiranya dipatuk ular. Buahnya pula dikatakan sebagai agen peransang, rasanya kelat (astrigen), mempunyai sedikit aroma dan sebagai pencuci sistem pencernaan. Ia juga menyembuhkan masalah perkumuhan (kencing) , dispepsia (makanan sukar hadam) akibat atrabilis serta diarrhea (cirit-birit) Bagi pesakit reumatisme pula, buahnya diberi makan bersama dengan madu lebah. Di Goa , kulit akarnya digunakan sebagai ubat pencuci (purgative) buah pinggang. Selain dari itu, pati minyak dari pokok ini (essential oil) juga digunakan untuk menyembuhkan penyakit taun/ kolera (cholera).
Buah - Setelah buah dikumpulkan , bahagian yang keras dibuang untuk diambil isinya. Selain buah, daun dan akar juga berkhasiat sebagai ubat. Indikasi : Buah yang digunakan untuk pengubatan: Malaria, Disentri Amuba, Diare kronis akibat ,terinfeksi Trichomonas sp., Keputihan, Wasir, Cacingan, Papiloma di pangkal tenggorokan, lambung , rektum, paru-paru, leher rahim dan kulit
Akar – digunakan untuk : Malaria, Keracunan Makanan, demam.
Daun - digunakan untuk mengatasi sakit pinggang
Cara Pemakaian
Untuk ubat yang diminum; giling 1.5 – 2 g isi buah Melada pahit (kira-kira 10-15 biji) sampai halus, lalu masukkan ke dalam kapsul. Ramuan ini diminum setelah makan. Lakukan 2-3 kali sehari. Pemakaian luar digunakan untuk menyembuhkan penyakit kutil dan mata ikan di kaki. Pemakaian ramuan ini harus hati-hati agar tidak mengenai kulit normal di sekitarnya. Daun buah Melada pahit yang digiling halus dapat digunakan untuk mengecutkan bahagian tubuh yang bengkak, akibat terbentur atau terpukul (memar) benda keras. Selain dapat menyembuhkan penyakit, ramuan ini dapat digunakan untuk mengusir belalang.
Tinja berdarah karena panas – Giling 25 buah Melada pahit sampai halus, lalu masukkan ke dalam kapsul. Minum ramuan ini bersama dengan larutan air gula batu.
Malaria – Ambil isi buah Melada pahit kira-kira 10 biji, lalu giling sampai halus. Masukkan ke dalam kapsul, lalu minum sekaligus. Lakukan 3 kali sehari selama 3 hari. Selanjutnya dos dikurangi setengahnya dan minum dalam 5 hari. Cuci 15-20 g akar Melada pahit, lalu potong-potong seperlunya. Rebus dalam tiga gelas air bersih sampai tersisa satu gelas. Setelah sejuk, saring dan minum airnya. Lakukan sehari dua kali, masing-masing 1/2 gelas.
Buasir – Giling 7 buah Melada pahit sampai halus. Masukkan ke dalam kapsul, minum sekaligus.
Keputihan – Masukkan 20 buah Melada pahit ke dalam periuk tanah, tambahkan 400 ml air bersih, lalu rebus sampai tersisa 100 ml. Setelah sejuk, ramuan ini dapat digunakan untuk mencuci liang senggama (vagina). Caranya dengan menyembur air rebusan tadi. Ramuan yang dipakai untuk setiap kali pemakaian adalah dalam 20-40 ml. Jika keputihanya ringan, penyemburan cukup dilakukan sekali saja. Namun jika keputihanya berat, perlu diulang selama 2-3 hari.
Jangan menggunakan dos secara berlebihan.


MELADA AFRIKA
Brucea antidysenterica

Pokok Melada afrika digunakan dalam perubatan tradisional untuk rawatan disentri. Kulit, buah dan akar digunakan secara meluas terhadap disentri, sebagai anthelmintik dan merawat demam. Kulit, buah, biji, daun dan akar (kadang-kadang direbus) digunakan sebagai ubat untuk cirit-birit, senak dan sakit perut. Daun dan akar dimasak dengan daging, atau dicampur dengan susu (untuk kanak-kanak) untuk melegakan asma.
Luka dan masalah kulit, seperti yang disebabkan oleh kusta dan scrofula, dirawat dengan salap yang dibuat dari daun dan ranting yang dicampur dengan minyak atau mentega, atau dari buah masak yang bercampur dengan madu. Akar digunakan pada luka yang disebabkan oleh penyakit kelamin, sementara daun dan benih digunakan untuk merawat tumor kulit kanser. Buah, daun dan ranting juga digunakan dalam perubatan etnoveterinary pada kulit dan luka kulit, dan serbuk daun untuk melegakan kembung dan kolik pada lembu. Akar digunakan untuk merawat rabies. Di Eritrea kayu Melada afrika digunakan sebagai kayu bakar dan untuk pembinaan bumbung.
Ciri-ciri antikanser kuat yang ditunjukkan oleh ekstrak Brucea antidysenterica telah menarik banyak perhatian penyelidikan dalam beberapa dekad kebelakangan ini. Bioaktiviti adalah disebabkan oleh alkaloid quassinoid dan canthin.




Genus : CASTELA / KASUTERA
17 spesis
Pokok kasutera mendapat namanya dari sejenis makanan Jepun yang dipanggil castela. Castela adalah sejenis kek span Jepun yang popular yang diperbuat daripada gula, tepung, telur, dan sirap kanji. Genus Castela atau Kasutera ini mengandungi 17 spesis.

KASUTERA TANJUNG
Castela peninsularis

Kasutera adalah pokok yang berendemik di Mexico. Di Mexico, ranting-ranting yang kering direbus dalam air untuk membuat teh yang sangat pahit. Air rebusan juga boleh digunakan secara luaran sebagai air basuhan. Batang boleh direndam dalam air dan diambil sebagai teh sejuk, yang mungkin menjadi pilihan yang lebih selamat. 
Di dalam herba tradisional Mexico, teh yang dibuat dari pokok ini mempunyai banyak aplikasi, seperti berikut: Anti-protozoan (termasuk spesies Entamoeba dan Giardia), antiviral, astringen, anti-ekzema, untuk masalah gastrointestinal, untuk merawat amebiasis dan juga gastrousus), kolitis, cirit-birit, disentri, demam, leukemia, sebagai tonik hati, malaria, masalah perut, selesema, meningkatkan selera makan, dan menguatkan penglihatan.
Untuk masalah pundi hempedu, rebusan yang dibuat dari akar diambil sebagai teh, pada waktu pagi sebelum sarapan pagi. Secara luaran, air rebusan batang dapat digunakan sebagai pencuci atau tungku untuk merawat ekzema dan psoriasis, serta melecet. Cairan berwarna daripada dahan digunakan sebagai titisan pada kulit untuk merawat jerawat.






Genus : EURYCOMA / TONGKAT
3 spesis
Di Asia Tenggara terutama Malaysia, genus Eurycoma atau Tongkat adalah paling terkenal dalam keluarga Simaroubaceae atau Zezarinia. Terdapat 3 spesis pokok Tongkat yang dikenal pasti setakat ini dan yang paling terkenal adalah Tongkat ali. Jenis pokok Tongkat ali yang paling biasa digunakan adalah Tongkat ali putih. Terdapat juga pokok spesis lain yang dipanggil tongkat ali, tetapi ia tidak termasuk dalam genus ini.

TONGKAT GUNUNG
Eurycoma harmandiana

Pokok Tongkat gunung terdapat di persekitaran 300 meter ke atas di kawasan Timur Thailand terutama di Korat, Kemboja dan Laos. Mungkin terdapat di pergunungan Annam. Pokok Tongkat gunung ini tumbuh sekitar 30 sentimeter tinggi tetapi mempunyai akar yang panjang dan gemuk. Pokok ini seakan-akan pokok ginseng. 
Kulit dari akar digunakan sebagai febrifuge. Pada masa ini ia adalah bahan afrodisiak yang popular di Asia Tenggara. Bahan-bahan aktif iaitu pelbagai jenis alkaloid didapati terutamanya dalam akar.


TONGKAT ALI
Eurycoma longifolia

Pokok Tongkat ali merupakan herba istimewa untuk Asia Tenggara. Dalam amalan perubatan secara tradisional hanya bahagian akar pokok tongkat ali sahaja yang digunakan. Akar yang dicabut akan dipotong nipis kemudian dikeringkan beberapa hari sebelum digunakan. Akar tongkat ali yang telah cukup kering direbus dengan tiga cawan air sehingga menjadi satu cawan, diminum dua kali sehari, sekali pada waktu pagi dan sekali pada waktu malam. Ia diminum untuk menguatkan stamina badan terutama untuk lelaki. 
Selain sebagai bahan penambah tenaga, Tongkat ali juga digunakan sebagai bahan anti-malaria. Penggunaan hingga 2 kompaun akarnya menunjukkan potensi sebagai anti-malaria. Hampir semua bahagian Tongkat ali memberi sifat anti-kanser, anti-kencing manis. anti-bakteria. Ekstrak daun dan batang menunjukkan keaktifan pada kedua-dua bakteria Gram-positive dan Gram-negative; namun ekstrak akar tidak menunjukkan apa-apa aktiviti anti-bakteria. Kini, daunnya juga digunakan sebagai teh.




Genus : GYMNOSTEMON / SASANDERA
1 spesis
SASANDERA ZAIZOU
Gymnostemon zaizou



Genus Gymnostemon atau Sasandera kurang terkenal hingga hanya gambar dalam bentuk koleksi spesimen sahaja ditemui. Genus ini hanya mempunyai 1 spesis sahaja.





Genus : HOLACANTHA / PENDURI
2 spesis
PENDURI AMERIKA
Holacantha stewartii





Genus : IRIDOSMA / SUNTANG
1 spesis
SUNTANG AFRIKA
Iridosma letestui

Pokok dalam genus Iridosma atau Suntang ini tumbuh di kawasan Pantai Barat Tropika Afrika terutama di Gabon. Hanya satu spesis sahaja yang diketahui hidup.





Genus : LEITNERIA / KUSUM
1 spesis
KUSUM PAYA
Leitneria floridana





Genus : NOTHOSPONDIAS / NEGRITO
1 spesis
NEGRITO AFRIKA
Nothospondias staudtii

Cameroon, Ivory Coast, Gabon, Ghana, and Nigeria. Ekstrak daun telah menunjukkan aktiviti analgesik dan anti-inflamasi.





Genus : ODYENDYEA / ADIANDA
1 spesis
ADIANDA AFRIKA
Odyendyea klaineana

Pokok Adianda afrika dipanggil juga sebagai pokok onzan, onzang dan mbanko. Pokok ini banyak digunakan sebagai bahan perabut dan pengangkutan seperti kapal. 
Tepung yang disediakan dari benih digunakan sebagai perasa dalam sos. Lemak yang diekstrak dari benih boleh dimakan mentah dan juga dijadikan pelbagai ubat. Campuran daun yang ditumbuk dengan minyak sawit disapu pada kepala dapat membasmi kutu kepala. Air rebusan kulit diambil untuk mengatasi masalah perut, bronkitis dan masalah paru-paru. Kulit akar dicampur dengan minyak sawit digunakan sebagai sapuan kulit untuk merawat psoriasis. Pokok odin ditanam kerana bunga-bunganya diminati oleh lebah madu.






Genus : PERRIERA / MAKASAR
2 spesis
MAKASAR MALAGASI
Perriera madagascariensis

Pokok Makasar malagasi mudah ditemui di Malagasi atau nama lainnya Madagaskar. Kulit batang pokok ini digunakan sebagai tonik dan untuk melawan demam. Kedua-dua kulit dan benih sangat pahit dan dahulunya digunakan untuk mengubati amoebiasis dan edema. Akar dan buah dianggap toksik. 




Genus : PICRASMA / SERAJAT
6 spesis
SERAJAT PAHIT
Picrasma quassioides

Pokok Serajat pahit mengandungi sejumlah sebatian perubatan dan telah terbukti seperti mengubati anthelmintic, antiamoebal, antivirus, bahan pahit, hipotensif dan masalah perut. Ia meningkatkan aliran jus gastrik. Di Korea, ia digunakan dalam rawatan masalah pencernaan, terutamanya dispepsia kronik. Air rebusan kulit batang adalah pahit, febrifuge dan tonik. Daun telah digunakan untuk merawat kulit gatal. 
Buah serajat adalah kecil dan merah dan boleh dimakan. Pucuknya digunakan untuk membuat teh. 






Genus : PICROLEMMA / KOPIRANA
2 spesis
KOPIRANA BRAZIL
Picrolemma sprucei

Kopirana brazil merupakan tumbuhan yang berendemik di kawasan tropika Atlantika terutamanya di Brazil. Buah, akar, batang dan daun Kopirana brazil digunakan dalam perubatan tradisional di seluruh rantau Amazon dari Guianas ke Brazil dan Peru dalam rawatan gastritis, helminths usus dan malaria. 




Genus : PIERREODENDRON / BENIN
2 spesis
BENIN PAHIT
Pierreodendron kerstingii

Pokok Benin pahit boleh ditemui bermula dari Ivory Coast hingga ke Anggola. Sepanjang kawasan pertumbuhannya, Benin pahit digunakan sebagai racun serangga dan tikus. Di Nigeria, buahnya ditumbuk, dicampur dengan nasi dan minyak kelapa sawit dan digunakan sebagai umpan untuk membunuh tikus. Biji yang ditambah dengan garam ditambah sama rata untuk membunuh tikus. Kulit buah dan daun digunakan sebagai tonik dan minyak biji sebagai losyen terhadap kutu.




Genus : QUASSIA / KELAM
36 spesis
KELAM AFRIKA
Hannoa undulata



Pokok Kelam afrika adalah pokok balak jenis separa keras di kawasan Tropika Afrika terutamanya di Ghana. Dalam panggilan masyarakat Ghana, pokok ini dipanggil 'hotorohotoro'. Ia digunakan sebagai bahan pembinaan perabut. Buah direkodkan sebagai boleh dimakan. Benih dan minyak dari benih digunakan dalam pembuatan sabun. Air rebusan kulit dan biji digunakan di Nigeria dan Zimbabwe sebagai minyak rambut

Dalam perubatan tradisional Afrika, kulit batang atau kulit akar digunakan untuk mengubati demam, batuk dan masalah perut. Ekstrak kulit batang atau kulit akar digunakan sebagai penawar dan purgatif terhadap kusta. Air rebusan kulit batang digunakan sebagai pencuci untuk kanak-kanak untuk mencegah abses. Air rebusan batang kulit, kulit akar dan daun digunakan sebagai mandian dalam kes-kes kegilaan atau demensia. Ekstrak akar digunakan untuk rawatan mata dan sebagai afrodisiak. Sap dari kulit akar dicairkan dalam air digunakan sebagai enema terhadap masalah perut. Air rebusan daun digunakan sebagai perangsang dan untuk rawatan riket, ankylosis dan varises. Buah suntang digunakan terhadap enuresis pada waktu malam. Campuran buah atau kernel akar dengan minyak digosok ke dalam rambut untuk membunuh kutu kepala.


KELAM PAHIT
Quassia amara

Pokok Kelam pahit boleh ditemui di Asia Tenggara dan daerah tropika Atlantika (Amerika Selatan). Secara tradisional, pokok Kelam pahit digunakan sebagai bahan membantu pencernaan, merawat demam, dan anti parasit rambut (kutu, kutu) dan larva nyamuk di kolam (yang tidak membahayakan populasi ikan). 
Komponen Simalikalactone D dikenalpasti sebagai antimalarial. Penyediaan teh daripada daun muda digunakan secara tradisinya di Guyana Perancis. Eksperimen menunjukkan perencatan tinggi Plasmodium yoelii yoelii dan Plasmodium falciparum. 
Satu kajian pada tahun 2012 menemui gel topikal dengan ekstrak Quassia 4% menjadi penyembuhan rosacea yang selamat dan berkesan. 
Ekstrak kayu dan kulit pokok kelam pahit digunakan untuk rasa minuman ringan, aperitifs dan pahit yang boleh ditambah kepada koktail atau kepada barangan yang dipanggang.







Genus : SAMADERA / SAMUDERA
1 spesis
SAMUDERA PAYA
Samadera tetrapetala

Pokok samudera kadang-kadang diletakkan di bawah genus Quassia. Pokok samudera boleh ditemui dari Malagasi, melalui Lautan Hindi ke benua kecil India, Myanmar, melalui Asia Tenggara ke Papua New Guinea dan Kepulauan Solomon. Pokok ini tumbuh dengan baik di kawasan paya bermusim. 
Dalam perubatan, Kulit pokok digunakan dalam rawatan demam. Jus dari kulit yang ditumbuk dianggap sebagai penawar bagi penyakit kulit. Selepas pengeringan dan dijadikan serbuk atau melalui rebusan, kulit kayu dan kayu digunakan sebagai febrifuge, tonik, perut dan emmenagog. Air rebusan daun diambil untuk melegakan batuk. Daunnya dilumatkan dan digunakan secara luaran sebagai rawatan untuk erysipelas. Daun dihancurkan dan dicampur dengan minyak kelapa lalu digunakan untuk membunuh kutu kepala.
Biji samudera khususnya adalah penting untuk perubatan dan biasanya digunakan sebagai emetik dan purgatif. Ia juga digunakan dalam rawatan demam bilious. Minyak dari benih digunakan secara luaran pada sendi reumatik, dan digunakan sebagai selaput pada lebam
Semua bahagian tumbuhan mengandungi glukosida samaderin dan bahan pahit.
Air rebusan daun digunakan untuk membunuh anai-anai, racun serangga.






Genus : SIMABA / EMBALAU
24 spesis
EMBALAU PADANG
Simaba cedron

Pokok Embalau padang mempunyai reputasi tinggi di Amerika Tengah sebagai rawatan terhadap demam dan gigitan ular. Ia juga menghasilkan buah yang boleh dimakan, walaupun laporan mengenai kualitinya berbeza-beza. Biasanya dikumpulkan dari hutan, tumbuhan ini kadang-kadang ditanam sebagai tumbuhan ubatan di Amerika Tengah, dan benih diperdagangkan untuk tujuan ini.
Pokok ini menghasilkan banyak buah berwarna coklat, terdiri daripada biji yang besar dan lapisan isi sehingga 15mm tebal, Isi berwarna merah kemerahan yang pahit dan acrid
Bijinya sangat pahit, dan mungkin kaya dengan tanin. Ia digunakan dalam rawatan demam,  sebagai penawar untuk gigitan ular, rawatan hidrofobia (rabies) dan disentri. Kawalan yang baik harus dipastikan ketika menggunakan ubat ini, kerana jika berlebihan boleh menyebabkan kematian.
Kulit dicampur dalam rum untuk membuat vermifuge, antimalaria dan tonik pahitMerebus kulit bahagian dalam digunakan sebagai ubat untuk malaria, sebagai pencuci pada bisul kulit, dan untuk membantu melahirkan anak. Kulit dan biji digunakan sebagai penawar untuk gigitan ular dan sebagai febrifuge untuk demam ringan atau sekejap-sekejap
Biji mengandungi quasinoids cedrin, cedronin dan cedronylin. Kulit dan benih mengandungi cedrine alkaloid pahit.





Genus : SIMAROUBA / ZEZARIN
3 spesis
ZEZARIN PAHIT
Simarouba amara
Zezarin pahit adalah pokok yang terdapat di kawasan basah dan hujan di Amazon. Mempunyai kegunaan fungsional dan terapeutik, kayu digunakan untuk kertas dan pembinaan. Di Cuba, daun dan kulit digunakan sebagai pembantu pencernaan yang kuat dan pembersih organisma yang berbahaya. Di Guatemala, ia menjadi ubat tradisional terhadap penyakit vektor tertentu. Di Guyana, kulit zezarin digunakan terhadap disentri. 
Salah satu kegunaan tradisional zezarin pahit adalah melawan organisma berbahaya yang menyerang badan. Zezarin pahit mengandungi pelbagai sebatian tetapi yang paling aktif adalah bahan kimia yang dikenali sebagai quassinoids. Quassinoids telah diketahui selama bertahun-tahun dalam perubatan rakyat, memperlihatkan kesan membasmi organisma berbahaya. Pokok zezarin bukan satu-satunya tumbuhan yang mengandungi sebatian ini. Malah, lebih daripada 150 quassinoids telah ditemui pada pokok lain. 
Serangan organisme yang berbahaya, terutamanya sistem pencernaan, adalah masalah di hampir setiap negara di dunia. Air dan makanan boleh dicemari. Organisme yang berbahaya dapat mengganggu tubuh dan menghasilkan banyak kesan buruk kepada kesihatan. Ekstrak zezarin pahit dapat membantu dengan rutin pembersihan organisma yang berbahaya, dan apabila digabungkan dengan sokongan herba lain.





Genus : SOULAMEA / MEMPAHIT
2 spesis
MEMPAHIT PANTAI
Soulamea amara

Pokok mempahit pantai boleh ditemui di Asia Tenggara hingga ke  Micronesia dan Melanesia. Akar dan buahnya sangat pahit. Apabila diambil secara sederhana kepahitan ini dianggap memiliki kesan yang bermanfaat ke atas sistem pencernaan; merangsang selera makan; menguatkan perut; meningkatkan aliran hempedu; merangsang peristalsis dan dengan itu bertindak sebagai pencahar lembut. Ia digunakan terutamanya untuk merawat kolera dan pleurisy.
Buah dianggap sebagai febrifuge, dan batang bawah tanah dengan akar dan air digunakan untuk merawat kolik dan batuk, termasuk asma
Dalam kes keracunan, seperti gigitan ular, buah digunakan untuk mendesak pesakit untuk muntahDalam kes keracunan lain, akar digunakan sebagai emetik, dengan cara yang serupa dengan akar pokok tongkat ali dan sebagai pengganti pokok belai (Strychnos sp).
Jus dari daun yang dipanaskan digunakan secara luaran untuk menghilangkan kutu


MEMPAHIT TERENTANG
Soulamea terminalioides






KELUARGA TUMBUHAN A - Z

4 ulasan:

  1. Assalamualaikum slm sejahtera kepada warga group yang ada penyakit kencing manis!!. Jom viralkan berita baik ni Bantu kakak2 abang2 kita yg ada kencing manis yg dh bertahun2 bergantung pd ubatan.

    Bantu kwn2 kita, saudara mara,jiran2 smua. Rawat terus kencing manis!

    Ini 1 penemuan herba utk rawat kencing manis dgn bacaan gula xkira betapa tggi pun.

    Herba yg di proses menjadi jus untuk pesakit kencing manis menurun kan bcaan gula yang amat tinggi

    -Kaki luka bernanah
    -Badan letih dan lemah akibat kencing manis
    -Paling penting dapat lindungi buah pinggang
    -Rasanya yang tidak pahit dan sedap untuk di minum

    🗣Jom sama2 kita viral kan, ..kita rawat cara selamat ,cara alami tanpa kandungan bahan kimia yg boleh bgi kesan yang tidak baik.

    Gula turun dengan cepat selpas hanya dua jam meminum herba ni dan rasa tidak pahit

    Stabil kan gula kembali..paling penting dapat menjaga buah pinggang!

    iNi bkn jus buah buahan campuran biasa2 yg kat luar jual ni..😆
    Ini adalah herba yg sangat sukar dijumpai dn amat berkesan.

    Mari bantu saudara mara,kwn2,jiran2 dn keluarga kte trun kan kencing manis dengan cepat dan pantas cara selamat 💪🏻


    NOTE :
    Ia BUKAN HERBA YG MEMANASKAN BADAN macam produk2 lain yang masukkan herba2 biasa Herba ni fresh2 di proses tiada perap simpan lama2.. boleh diambil sebagai suplement utk penyakit2 lain juga.

    Call & whats app sekarang! Nk tanya je dlu blh jgn malu.

    0174687570
    En mohd zuhairi

    #sharing is caring


    BalasPadam
  2. Maklumat yg berkualiti.
    Boleh membantu pesakit mendapatkan pilihan ke dua dlm perubatan selain penggunaan bahan kimia.

    BalasPadam
  3. Assalamualaikum salam sejahtera warga group��
    �� Sy nk mintak tolong viralkan berita baik ni ye����

    1) Ni berkenaan kisah hidup pesakit lutut kronik dan masalah saraf sendi2 dan juga kisah hidup pesakit kanser stage 1 sampai stage 4, pesakit gout kronik dan juga produk yg berpatutan harga nya tapi kesannya setanding ubat harga mahal ribuan ringgit.

    2)Dah ramai yg sembuh dengan penawar herba beliau. Kanser yg sudah merebak ke organ-organ lain pun boleh diubati insya Allah.☺����

    3)Pengamal perubatan herba ni dah banyak pengalaman berdepan dengan pesakit2 kanser,sakit saraf,sakit lutut dan gout. Ramai yg dh pulih.

    4)Mcm2 kanser blh rawat termasuk leukimia,paru2,limfoma dll.

    5) Puan Rasmani Binti Md Noh psakit lutut kronik yg terpaksa jalan mengesot esot atas lantai dan klau cuba berjalan secara berdiri boleh dengar lutut berbunyi bunyi tulang yg sangat sakit. Hendak masak terpaksa gunakan kerusi sebab xmampu berdiri lama2 dan lepas 6 hari minum dah mampu berjalan lancar dan saraf kaki dah tak tegang dah. Mampu masak berdiri semula. Kesan sangat cepat baru 6 hari minum.

    6) Sepanjang sy kenal ramai pesakit, antara dikalangan kawan-kawan sy juga, pesakit gout pun boleh sembuh dgn cepat , abang sy sendiri minum untuk gout, kalau dlu die bergantung kepada ubat klinik ,sekarang dh sembuh dn gout susah nak dtg dah walau kadang kala ada makan seafood.

    Sy share melalui pengalaman sy sendiri yg mengikuti perkembangan pejuang2 kanser ni....sy sendiri pun guna produk die (jus herba) dah 5tahun setia walaupun sembuh terus juga minum sebagai supplement.

    Jadi skg ni sy rsa perlu share berita ni buat semua supaya masih ade harapan bg mereka yg tercari2 penawar kanser yg tepat .����

    ▪Adik Luqman -kanser GIST-Anoerectal Tumor
    Skg sudah sembuh dari kanser.
    ..........................................................................
    ▪️Pn. Hayati Abd Hamid- Pensyarah Kanan UITM, kanser payudara stage 4.
    Skg dh sembuh dn shat walau pon pernah diberitahu oleh doktor yang beliau hanya mampu bertahan 1 tahun saja untuk hidup. Beliau setia dengan jus herba ini selama lebih 6tahun.
    Beliau mengarang sebuah naskah/buku yg mengisahkn pengalaman beliau sepanjang perjuangannya melawan kanser dengan mengambil jus herba ini sebagai salah satu rawatan alternatif (nk buku nti blh order)
    Terkini (2020): Beliau pernah ditemuramah dlm rancangan Selamat Pagi Malaysia di Tv1 menceritakan tentang perjuangan beliau menempuh kanser dari tahap 4 hinggalah sembuh.
    ………………………………………………………………………....
    ▪Adik Izzat b.muhd Ariffin ,kanser Burkit Lymphoma stage 4 sekarang dh sembuh
    Guru nya memberitahu beliau x pernah nampak seperti pengidap kanser tahap 4, kerana sentiasa nampak cergas dengan pengambilan jus yang memberi tenaga dan merawat.Beliau mengambil jus herba ini dr kanser tahap 4 sehingga sembuh.
    ..........................................................................
    ▪Puan Musriharni pesakit asma kronik sejak kecil yang terpaksa menggunakan healer setiap hari. Beliau juga pesakit (GERD) yang menyebabkan berangin satu badan sehingga terasa ke pinggang. Perut membuncit dan mengeras kerana terlampau banyak angin sampai sesak nafas dan anxiety akibat nya menggigil dan seram sejuk.
    Sekarang kesihatan Alhamdulilah semakin baik, gastrik dan anxiety dah takde dan asma pun tak perlu guna healer lagi. Paru2 dah elok semula.
    ..........................................................................
    ▪Puan Rohana Binti Ismail seorang yang cergas dan aktif dalam mendaki gunung termasuk gunung Kinabalu dan lain2 gunung di Malaysia tapi sejak sakit bengkak lutut, segala aktiviti lasak terpaksa dilupakan sehingga nk turun tangga di ofis pun terpaksa turun bagaikan ketam turun tangga sebab lutut bengkak. Setelah minum jus ini, dalam masa 1 minggu saja kaki beliau dah semakin sembuh semula. Bengkak dah surut dan dlm msa 2 mingu saja mampu berjoging kembali, naik bukit dlm 8km jauh nya dah tak sakit2 dah lutut.
    ..........................................................................

    Call order wasap@call- En Mohd Zuhairi 017-4687570

    BalasPadam