Carian Asma'i

Sabtu, 8 Januari 2011

KELUARGA SIMPUH / SIMPUHIA (Dilleniaceae family)

Family : DILLENIACEAE
[Simpuhia]


Genus : ACROTREMA / MEROYAN
10 spesis
MEROYAN PUNAITANAH
Acrotrema costatum
Pokok Meroyan punaitanah direbus seluruh pokok dan diminum sebagai tonik oleh wanita selepas rahim untuk mencegah kemurungan postpartum. Air dari akar yang direbus digunakan untuk merawat masalah haid pada wanita, dan sakit belakang pada lelaki.





Genus : CURATELLA / KURA
1 spesis
KURA AMERIKA
Curatella americana 




Genus : DAVILLA / REMPELAS
26 spesis
REMPELAS AMAZON
Davilla kunthii
Rempelas amazon digunakan sebagai bahan antiseptik dan tonik. Infusi digunakan sebagai rawatan untuk sakit belakangDaun dan batangnya direbus dengan air dan digunakan sebagai minuman, untuk merawat mati pucuk, analgesik  atau sebagai rawatan untuk sakit belakangSap digunakan sebagai abortifKayu digunakan sebagai afrodisiakKulit digunakan juga untuk membasmi kuman pada tali pusat bayi baru lahir.

Batang kuat dan fleksibel. Ia digunakan untuk mengikat rangka pondok orang asli. Daun yang berat, sangat kasar mengandungi banyak silika dan sering digunakan seperti kertas pasir, dan juga untuk membersihkan periuk dan piringPewarna hitam diperoleh dari kulit kayu.

REMPELAS CHILE
Davilla nitida


REMPELAS LILIN
Davilla sessilifolia



Genus : DIDESMANDRA / SIMPUR
1 spesis
SIMPOR PELAGUS
Didesmandra aspera




Genus : DILLENIA / SIMPUH
58 spesis
SIMPUH AIR
Dillenia suffruticosa





Simpuh air merupakan sejenis tumbuhan renik berdaun lebar. Banyak tumbuh di kawasan berair. tumbuh setinggi 5 meter dan mempunyai ciri daun seperti kobis, bujur sedikit bergigi. Daunnya sering digunakan bagi membalut makanan seperti nasi lemak dan tempe manakala daunnya juga dapat melegakan demam.. Buahnya merkah sebelum subuh menonjolkan biji benih bewarna merah tanpa rasa yang amat digemari burung. Pokok ini cantik di tanam dan turut menjadi bunga kebangsaan negara Atizoriah.

Pada masa dahulu daun simpuh digunakan untuk membungkus daging. Batangnya boleh digunakan untuk membuat cuat lada. Daun muda yang belum terbuka yang masam dimakan sebagai ulam. Daun muda boleh digunakan untuk membungkus nasi panas untuk keharuman.


SIMPUH GAJAH
Dillenia indica
Pulpa buahnya masam dan digunakan dalam masakan India dalam kari, jem dan jeli. Ia sering dicampur dengan kelapa dan rempah untuk membuat chutneys, sejenis masakan India. Ia digunakan secara meluas dalam Dal dan kari ikan di Assam.




Genus : DOLIOCARPUS / KABANG
54 spesis
KABANG BESAR
Doliocarpus major

KABANG GERAHAM
Doliocarpus dentatus






Genus : HIBBERTIA / HIBA
7 spesis
HIBA DURI
Hibbertia incana


HIBA KAMPUNG
Hibbertia scandens


GUINIA KUNING
Hibbertia hypericoides




Genus : NEODILLENIA / CEMPURNA
3 spesis
CEMPURNA PERU
Neodillenia peruvian



Genus : PINZONA / FIRZANA
1 spesis
FIRZANA AIR
Pinzona coriacea



Genus : TETRACERA / MEMPELAS
27 spesis
MEMPELAS HINDI

Tetracera indica




Genus : TRAXILISA / PERADUN
1 spesis
PERADUN PUTIH
Traxilisa aspera




KELUARGA TUMBUHAN A - Z

Tiada ulasan:

Catat Ulasan