Carian Asma'i

Isnin, 27 November 2017

KELUARGA TIMUN / TIMUNIA [Cucurbitaceae family] A - D

Family : CUCURBITACEAE
[Timunia]
A - D



Genus : ABOBRA / ABORA
1 spesis
ABRA TIMUN
Abobra tenuifolia

Pokok Abora timun berendemik di Argentina, Brazil dan Uruguay dan tumbuh di tanah rendah. Nama tempatannya adalah cranberry gourd. Buah boleh dimakan dan biasanya dijadikan tanaman hiasan.





Genus : ACANTHOSICYOS / NARA
2 spesis
NARA DURI
Acanthosicyos horridus
Pokok Nara duri hidup di tanah gurun Namibia. Buah berwarna hijau pucat dan berkilau. Isinya manis, aromatik, berair, berwarna kuning-oren dan dikatakan rasanya seperti "merasa aprikot atau campuran antara timun dan nanas". Bijinya yang besar boleh dimakan, Ia berwarna putih krim dan dikenali secara tempatan sebagai mentega pipih.





Genus : ACTINOSTEMMA
4 spesis

Genus : ALSOMITRA / JAWAR
spesis
JAWAR TIMUN
Alsomitra macrocarpa





Genus : AMPELOSICYOS
spesis

Genus : AMPELOSYCIOS
spesis

Genus : ANACAONA
spesis

Genus : ANANGIA
spesis

Genus : APODANTHERA
spesis

Genus : AUSTROBRYONIA
spesis

Genus : BAIJIANIA
spesis

Genus : BAMBEKEA
spesis

Genus : BAYABUSUA
spesis

Genus : BENINCASA / KUNDUR
1 spesis
KUNDUR CINA
Benincasa hispida

Pokok Kundur cina merupakan antara tanaman penting di kawasan tropika Asia. Buahnya dimakan mentah atau dimasak. Ia digunakan sebagai sayuran, dan dalam masakan seperti acar, kari, jeruk dan juga dijadikan halwa. Buah ini boleh dimakan sama ada muda atau matang, ia boleh diambil seawal satu minggu selepas pembentukan. Tekstur isinya berair dengan rasa ringan. Buah  boleh bisimpan selama beberapa bulan, kadang-kadang selama setahun. 
Daun muda dan tunas bunga dikukus dan dimakan sebagai sayuran, atau ditambah sebagai perasa kepada sup. 
Benih dimasak. Ia kaya dengan minyak dan protein. Minyak boleh didapati darinya.
Kundur telah digunakan sebagai makanan dan ubat untuk beribu-ribu tahun di Timur. Semua bahagian buah digunakan untuk perubatan.
Kulit buahnya adalah diuretik. Ia diambil secara dalaman dalam rawatan disfungsi kencing, demam musim panas dan lain-lain. Abu kulit digunakan untuk luka yang menyakitkan.
Benih bersifat anthelmintik, anti-radang, demulcent, diuretik, expectorant, febrifuge, julap dan tonik. Air rebusannya digunakan secara dalaman dalam rawatan masaah vagina dan batuk. Dalam kombinasi dengan pokok rubab (Rheum palmatum) ia digunakan untuk mengubati abses usus. Dalam ubat Ayurveda benih digunakan dalam rawatan batuk, demam, dahaga yang berlebihan dan mengusir cacing pita. Minyak dari benih juga digunakan sebagai anthelmintik.
Buahnya adalah antiperiodik, afrodisiak, diuretik, julap dan tonik. Ia digunakan dalam ubat Ayurveda dalam rawatan epilepsi, penyakit paru-paru, asma, batuk dan sebagainya. Jus buah digunakan dalam rawatan kegilaan, penyakit epilepsi dan lain-lain penyakit saraf. Kajian terkini menunjukkan bahawa buah-buahan mengandungi terpen anti-kanser.
Rebusan akar digunakan dalam rawatan gonorea.
Lilin yang melapisi buah itu digunakan untuk membuat lilin. Minyak boleh didapati dari benih. Akar mempunyai ketahanan yang besar terhadap penyakit dalam tanah dan kadang-kadang digunakan sebagai pembaik pulih tanah untuk tembikai dan tetimun yang lain.






Genus : BISWAREA 
spesis

Genus : BOLBOSTEMMA / BELABAS
spesis

Genus : BORNEOSICYOS / BORNEO
spesis

Genus : BRANDEGEA
spesis

Genus : BRYONIA
spesis

Genus : CALYCOPHYSUM
spesis

Genus : CAYAPONIA
spesis

Genus : CEPHALOPENTANDRA
spesis

Genus : CERASIOCARPUM / KERAS
spesis

Genus : CERATOSANTHES / KERATUS
spesis

Genus : CHALEMA / KELEMA
spesis

Genus : CIONOSICYOS
spesis

Genus : CITRULLUS / TEMBIKAI
spesis

Genus : COCCINIA / MENTIKUS
33 spesis
MENTIKUS BESAR
Coccinia grandis


Pokok Mentikus besar juga dipanggil pokok timun tikus, ivy gourd, scarlet gourd, tindora, dan kowai fruit merupakan tumbuhan memanjat dan bertumbuh di kawasan tropika seperti di Selatan India dan di Asia Tenggara. Rasanya seperti timun dan biasanya dibuat ulam.
Dari segi perubatan, pokok ini mempunyai banyak khasiat. Ekstrak daun dan batangnya memberi kesan antibakterial dan hepato-protective. Jus akar dan daunnya mempunyai kesan antidiabetik iaitu penurun gula darah, ubat demam, anti pyretic, antelmenthic & larvicidal, anti inflamatory iaitu untuk mengatasi peradangan dan analgesic.




Genus : COGNIAUXIA
spesis

Genus : CORALLOCARPUS / KORAL
spesis

Genus : CREMASTOPUS / KEREMAS
spesis

Genus : CTENOLEPIS / GERICIN
spesis
GERICIN  
Ctenolepis cerasiformis


Genus : CUCUMELLA
2 spesis


Genus : CUCUMEROPSIS / AGUSI
1 spesis
AGUSI MINYAK
Cucumeropsis mannii

Pokok Agusi minyak ini berendemik di dua lokasi berasingan iaitu di kawasan tropika Amerika Tengah dan kawasan tropika Afrika terutamanya disekitar Teluk Guinea. Asalnya tumbuhan ini diletakkan dalam dua genus berbeza iaitu genus Cucumeropsis di Afrika dan genus Posadaea di Amerika. Setelah kajian lebih lanjut dibuat maka spesis ini disatukan dan diletakkan di bawah genus Cucumeropsis.
Pokok agusi ditanam terutamanya untuk benih berminyak yang dihasilkannya. Minyak dari benih biasanya digunakan untuk memekatkan sup, rebus atau sebagai ramuan dalam ladu. Penggunaan lain adalah dalam bentuk lemak selepas minyak diekstrak dari benih, kemudian dimakan sebagai pengganti protein. Kebiasaannya ia dimakan sebagai makanan ringan. Di Ghana, minyak agusi merupakan minyak goreng kedua yang paling banyak digunakan. Biji benih juga mengandungi minyak semi-kering yang boleh digunakan untuk membuat sabun, memasak dan untuk lampu, juga diberikan kepada ternakan. Isi buah agusi boleh dimakan tetapi rasanya pahit. Di beberapa negara seperti Ghana jus buah digunakan sebagai salap untuk kulit bermasalah.






Genus : CUCUMIS / TIMUN
spesis
TIMUN AFRIKA
Cucumis africanus



TIMUN DURI
Cucumis metuliferus



TIMUN LANDAK
Cucumis dipsaceus



TIMUN MADU
Cucumis melo


TIMUN SAYUR
Cucumis sativus




Genus : CUCURBITA / LABU
19 spesis

Genus : CUCURBITELLA
spesis

Genus : CYCLANTHERA / SAILAN
spesis
SAILAN TIMUN
Cyclanthera pedata




Genus : CYCLANTHEROPSIS
spesis

Genus : DACTYLIANDRA
spesis

Genus : DENDROSICYOS
spesis

Genus : DIETERLEA
spesis

Genus : DIPLOCYCLOS
5 spesis
Diplocyclos palmatus



Genus : DOYEREA / DOYERA
1 spesis
DOYERA KARIBIA
Doyerea emetocathartica


Pokok Doyera karibia masih lagi mengekalkan ciri fizikal keluarga pokok timun iaitu memanjat menggunakan sulur paut tetapi pokoknya lebih besar dan buah yang terhasil adalah kecil dan berjambak pada ruas batang. Tumbuh di kawasan hutan kering dari Mexico hingga ke Venezuela.
Di Yucatan, ia digunakan untuk mengubati penyakit sendi. Ia juga digunakan untuk membuang angin dalam badan dengan memasak akar dan meminum airnya.




2 ulasan:

  1. Radang Paru-paru Copd.

    Saya Abd Kadir bin Sumardi, 42 tahun. Saya disahkan mengidap radang paru-paru pada akhir tahun 2020. Petanda awal sakit saya ialah batuk tak berhenti selama 3 bulan. Batuk yang berkahak dan adakala nya berdarah. Setelah mendapatkn rawatan di pelbagai klinik kerajaan dan swasta , batuk tetap tak baik, sukar bernafas dan dada terasa sakit sangat.
    Banyak rawatan alternatif dari produk luar saya ambil tapi tak berkesan. Kemudian saya buat x-ray dan mendapatkan rawatan hospital. Doktor pun mengesahkan saya mengidap radang paru-paru akibat dari pencemaran alam sekitar yang mengandungi bahan kimia. Untuk makluman, saya bekerja dalam persekitaran yang mengandungi pencemaran bahan kimia. Setelah itu sahabat saya telah terlihat di facebook berserta testimonial pesakit. Lalu dia pun memperkenalkan kepada saya untuk mencuba produk tersebut. Saya pun menghubungi pengasas produk tersebut En. Zuhairi dan mendapatkan nasihat daripada beliau. Beliau mengesyorkn saya untuk mencuba. Alhamdulillah dalam 2 minggu dah terasa perubahan .Batuk samakin berkurang. Saya terus mengamalkan 2 jenis jus itu selama beberapa bulan sampai masalah pernafasan dan batuk terus semakin baik. Menurut En. Zuhairi, masalah saya ini ialah paru-paru copd iaitu sakit yang tiada ubatnya dan pesakit perlu menggunakan oksigen sekiranya semakin teruk. Tapi Alhamdulillah sehingga kini saya terus mengamalkan. Syukur pada Allah mengenalkan saya dengan En. Zuhairi
    Semoga beliau berjaya membantu pesakit lain juga di luar sana untuk sembuh dengan produk ini.
    ..........................................................................
    Dan ramai lg psakit2 yg gunakan produk ni sembuh dari masalah lutut kronik,kanser gout kronik dan lain2 yg guna produk jutawan herbs ni. Ini kenyataan bkn rekaan untuk melariskan produk semata2. Benda elok harus dikongsi agar sama2 dapat manfaat,okay.

    Nanti boleh hubungi En. Mohd Zuhairi dn pm sendiri testimoni2 td tu yer..😉

    9)Jadi saya mintak pd sape2 yg ada sakit kanser x kisah lah kanser apa pon...Call atau terus wasap Pengasasnya sendiri okay👇🏻
    En. Mohd Zuhairi - 017468 7570


    💐Yg penting ubat nya MAMPU DIBELI dan mujarab..mudah mudahan aaminn..🤲🏼


    Call order wasap@call- En mohd zuhairi- 0174687570

    😁kalau wasap lambat balas(biasa nya sebab ramai yg wasap dia.)
    Tp nanti dia akn blas jugak yer..
    #sharepadayangmemerlukan
    #sharing is caring

    BalasPadam