BUKU PANDUAN
SK. MAHKOTA
SARI, GERIK
DISEDIAKAN OLEH:
SAHAR NORDDIN
BIN AWANG AHMED
SK. MAHKOTA
SARI, GERIK
PRAKATA
Kelab Lestari Alam ini
ditubuhkan untuk menanam semangat cintakan alam yang bersih, indah dan
mendamaikan tanpa menolak pembangunan yang telah dijalankan. Oleh itu, diharap,
murid mempunyai kesedaran dan menyemat semangat itu di hati sehingga dewasa
kelak dan melakukan sesuatu perkara yang tidak akan merosakkan keindahan alam
yang kita cintai ini.
KANDUNGAN
PRAKATA
KANDUNGAN
1. PENGENALAN
i. LATAR BELAKANG
ii. RASIONAL
iii. MATLAMAT
iv. OBJEKTIF
v. VISI
vi. MISI
vii. PERANCANGAN DAN PELAKSANAAN
viii. BIDANG AKTIVITI BERSEPADU
ix. PEMANTAUAN
x. PENYEDIAAN BUKU LOG
2. PERLEMBAGAAN
i. NAMA DAN ALAMAT BERDAFTAR
ii. TUJUAN
iii. KESETIAAN ALAM SEKITAR
iv. LOGO DAN PENGERTIAN
v. BENDERA DAN PENGERTIAN
vi. KEAHLIAN
vii. PAKAIAN
viii. JAWATANKUASA
ix. YURAN
x. LARANGAN
xi. PEMBUBARAN
xii. RANCANGAN PROGRAM TAHUNAN
3. KURIKULUM
i. KEMAHIRAN BIOLOGI
ii. TEKNIKAL AGRONOMI
iii. KEMANDIRIAN HUTAN
iv. SAINS BOTANI
v. SAINS ZOOLOGI
vi. AKTIVITI FOSSILOGI
vii. AKTIVITI LANDSKAPING
viii. DISKUSI EKOLOGI
ix. INOVASI GUNA SEMULA
x. INOVASI ALAM SEKITAR
xi. TEKNOLOGI TENAGA HIJAU
xii. TEKNOLOGI KITAR SEMULA
xiii. HARI ALAM SEKITAR
LAMPIRAN
PENGENALAN
1. LATAR BELAKANG
1.1 Pelajar adalah satu aset yang amat berharga dalam menentukan arah pembangunan pada masa akan datang. Dalam konteks Pendidikan Kebangsaan kegiatan kokurikulum merupakan satu program penting demi membangunkan potensi murid-murid secara menyeluruh. Secara umum kegiatan kokurikulum yang sedia ada telah berjaya membina disiplin pelajar bagi meningkatkan minat mereka terhadap pembelajaran. Namun demikian masih banyak ruang yang perlu dipenuhi untuk mengatasi masalah generasi yang semakin mencabar. Bagi mengisi tuntutan ke arah negara maju, kita perlu menyediakan golongan yang dinamik dan berkualiti serta mempunyai perkembangan sahsiah yang seimbang dari segi akhlak, jasmani , emosi, rohani dan intelek ( AJERI ).
2. RASIONAL
2.1 Malaysia adalah negara yang kaya dengan sumber semula jadi.Sumber-sumber ini terdiri daripada pelbagai spesis flora dan fauna, bahan mineral, tanah yang subur, air minuman yang bersih dan antara hutan hujan tertua di dunia.
Ditambah pula dengan ekonomi negara yang kukuh, rakyat Malaysia mudah memperoleh segala keperluan asas mereka. Adalah mudah untuk bersikap sambil lewa dan menganggap sumber-sumber ini adalah tidak terhad. Sebenarnya, sumber-sumber alam semakin berkurangan. Pemusnahan hutan, pemanasan global dan kekurangan air bersih adalah antara isu-isu yang sedang dihadapi oleh negara-negara di seluruh dunia. Satu-satunya cara untuk memastikan kelangsungan hidup kita adalah dengan menjaga alam sekitar secara aktif.
2.2 Ingatlah amaran Allah dalam Surah An-Naziaat ayat 30-33 yang bermaksud: “Dan bumi sesudah itu dihamparkan (untuk kemudahan penduduknya). Dia mengeluarkan dari bumi itu airnya dan tumbuh-tumbuhannya. Dan gunung-ganang pula dikukuhkan letaknya (di bumi) sebagai pasak yang menetapnya (semuanya itu) untuk kegunaan kamu dan binatang ternakan kamu.’
2.3 Aktiviti kelestarian alam diharap dapat mengembangkan semua aspek potensi manusia yang berteraskan ilmu dan amal ke arah pembinaan dan pengukuhan sahsiah pelajar yang mengamalkan nilai-nilai murni dan moral yang tinggi selaras dengan Falsafah Pendidikan Negara.
3. MATLAMAT
3.1 Memupuk kesedaran dalam kalangan pelajar tentang pemeliharaan dan pemuliharaan alam sekitar.
4. OBJEKTIF
4.3 Memberi peluang kepada para pelajar untuk melihat ekosistem semula jadi dalam konteks yang berbeza
4.4 Dapat mengenalpasti masalah berkaitan dengan kepupusan dan kemusnahan ekosistem dan seterusnya berusaha mengelakkannya terjadi.
4.5 Melahirkan minat-minat belajar di kalangan pelajar
4.6 Mewujudkan sikap bekerjasama di kalangan para pelajar.
4.7 Mengeratkan hubungan para pelajar tanpa mengira bangsa, umur dan jantina
4.8 Menyokong aktiviti anjuran MNS(Malaysian Nature Society)
4.9 Membantu kerajaan dan pihak swasta dalam menjaga kebersihan alam sekitar
4.10 Menambahkan ilmu pengetahuan para pelajar
4.11 Melahirkan generasi yang prihatin terhadap alam semula jadi
5. VISI
5.1 Memastikan keunikan, kepelbagaian dan kualiti alam sekitar dikekalkan bagi menjamin kesihatan, kesejahteraan, keselamatan dan keselesaan hidup rakyat masa kini dan akan datang
6. MISI
6.1 Menggalakkan, meningkatkan dan mengekalkan pengurusan alam
sekitar yang baik dalam proses pembangunan negara
7. PERANCANGAN
DAN PELAKSANAAN
7.1 Kelab adalah tertakluk kepada semua
peraturan dan undang-undang yang telah dikeluarkan oleh kerajaan, Kementerian
Pendidikan, Jabatan Pendidikan, Sekolah dan Persatuan Pencinta Alam Malaysia
(Malaysian Nature Society)
7.2 Perlembagaan mula berkuatkuasa dari
tarikh kelab berdaftar dengan Persatuan Pencinta Alam Malaysia7.3 Objektif kelab akan tercapai dengan gabungan aktiviti dalaman, lawatan sambil belajar dan penyelesaian masalah secara praktikal.
7.4 Tumpuan aktiviti adalah ke atas projek-projek tempatan di mana ahli-ahli :
i) mengenal pasti masalah di
persekitaran mereka
ii) mendapatkan maklumat yang
perlu
iii) memikir dan membina
tindakan-tindakan alternatif yang sesuai
8. BIDANG
AKTIVITI BERSEPADU
8.1 Disiplin
dan kerohanian
8.2 Kemahiran,
teknikal dan kemandirian8.3 Pengaplikasian sains dan sosial
8.4 Khidmat masyarakat
8.5 Pemuliharaan alam
8.6 Inovasi dan teknologi hijau
9. PEMANTAUAN
9.1 Pemantauan
dijalankan oleh:
i. Penolong Kanan Kokurikulum
ii. Penyelaras bahagian Kelab
9.2 Pemantauan
merangkumi:
i. Laporan aktiviti
ii. Laporan kewangan
10. PENYEDIAAN
BUKU LOG
Setiap murid harus
menyediakan sebuah buku log sebagai dokumen persendirian dan diurus dengan
sebaik mungkin. Buku log Lestari Alam harus disediakan seperti di bawah:
10.1 Profail murid
10.2 Profail Kelab Lestari Alam
i. Kesetiaan Lestari Alam
ii. Logo
iii. Bendera
iv. Visi dan misi
10.3 Isi kandungan
10.4 Kurikulum (Bahagikan semua modul kepada 13 kolum)
i. Kemahiran Biologi
ii. Teknikal
Agronomi
iii. Kemandirian
Hutan
iv. Sains
Botani
v. Sains
Zoologi
vi. Aktiviti
Fossilogi
vii. Aktiviti
Landskaping
viii. Diskusi
Ekologi
ix. Inovasi Guna Semula
x. Inovasi Alam Sekitar
xi. Teknologi Tenaga Hijau
xii. Teknologi
Kitar Semula
xiii. Hari Alam Sekitar
PERLEMBAGAAN
1 NAMA DAN
ALAMAT BERDAFTAR
1.1 Kelab ini dikenali dengan nama Kelab
Lestari Alam
1.2 Alamat berdaftar di peringkat sekolah:
SK. Mahkota Sari, Gerik
2. TUJUAN
Tujuan Kelab
Lestari Alam ditubuhkan ialah:
2.1 Membentuk generasi pelajar
yang menjiwai semangat perpaduan, memiliki ketrampilan diri, berdaya, saing,
kreatif serta inovatif dalam menghadapi pelbagai cabaran kehidupan.
2.2 Membantu mengembangkan semua
aspek potensi manusia yang berteraskan ilmu dan amal ke arah pembinaan dan
pengukuhan sahsiah pelajar yang mengamalkan nilai-nilai murni selaras dengan
tuntutan Falsafah Pendidikan Negara demi menjayakan Wawasan 2020.
2.3 Menangani masalah salah laku
di kalangan pelajar remaja seperti salah guna dadah, budaya lepak dan juvana.
2.4 Mempelbagaikan kegiatan
berpesatuan di sekolah bagi menyediakan pelajar-pelajar memperolehi
pengetahuan, pengalaman, kemahiran, kebolehan mengurus dan memimpin.
2.5 Membina generasi pelajar
patriotik yang menjiwai semangat cintakan agama, bangsa dan Negara Malaysia.
2.6 Melahirkan generasi pelajar
yang mengetahui, memahami, menghayati dan mengamalkan nilai murni serta mampu
memberikan sumbangan demi kesejahteraan hidup bermasyarakat dan bernegara.
2.7 Membina dan mengembangkan
kefahaman, kesedaran dan kepekaan mengenai isu-isu semasa di kalangan pelajar
serta masyarakat dan berkeupayaan untuk bertindak sewajarnya.
3. KESETIAAN
ALAM SEKITAR
3.1 memahami tugas manusia
sebagai khalifah di dunia
3.2 mencintai setiap keindahan
dan kebersihan ciptaan Tuhan
3.3 melestari alam dalam bentuk
semulajadi dan pembangunan berhikmah
4. LOGO DAN PENGERTIAN
4.1 Logo Kelab Lestari Alam
4.2 Pengertian
logo
i. Perisai
melambangkan biji benih yang melindungi benih kehidupan yang boleh digambarkan
sebagai keimanan yang melindungi diri daripada gejala yang tidak sihat.
ii. Daun
melambangkan alam sekitar ciptaan Tuhan yang Esa. Harapan dan bekalan.
iii. Warna
hijau melambangkan alam sekitar yang sihat dan semangat.
iv. Warna biru
melambangkan ketenangan dan sumber kehidupan atau tanah
v. Warna
kuning melambangkan kehidupan keperbagaian biodiversiti.
vi. Warna
putih melambangkan keikhlasan serta kesucian.
5. BENDERA
DAN PENGERTIAN
5.1 Bendera
Kelab Lestari Alam
5.2 Pengertian
bendera Kelab Lestari Alam
i.
Warna putih melambangkan keikhlasan dalam memelihara dan
memulihara alam sekitar.
6. KEAHLIAN
6.1 Keahlian terbuka kepada
semua murid Tahun 3, 4, 5 dan 6 SK. Mahkota Sari, Gerik tanpa mengira bangsa, jantina dan kedudukan sosial
6.2 Setiap ahli berhak
menyuarakan pendapat dan bertanggungjawab dalam kemajuan kelab
6.3 Berhak mengundi dalam Mesyuarat Agung
6.4 Harus menghadiri setiap perjumpaan yang
diadakan
6.5 Mestilah memberi komitmen
yang sepenuhnya terhadap aktiviti yang dianjurkan oleh kelab
7. PAKAIAN
7.1 Sesi perjumpaan mingguan - pakaian seragam sekolah
7.2 Sesi aktiviti kelab -
Baju T dan seluar trek sukan
-
Kasut berstoking
7.3 Pakaian
tambahan - Sarung tangan
-
Topi
-
Apron
8. JAWATANKUASA
8.1 Guru
Besar sebagai penaung kelab
8.2 Guru
Penasihat kelab ditetapkan oleh pihak sekolah
8.3 Satu
jawatan kuasa mengandungi :
i) Pengerusi
ii) Naib
Pengerusi
iii) Setiausaha
iv) Naib Setiausaha
v) Bendahari
vi) AJK kecil
8.4 Sekiranya
berlaku kekosongan dalam jawatan kuasa, jawatan akan dipangku oleh AJK baru
atas nasihat Guru Penasihat sehinggalah Mesyuarat Agung Tahunan yang akan
datang
8.5 Semua AJK
bertanggungjawab mengurus dan mengatur aktiviti-aktiviti kelab dan membuat
keputusan mengenai perjalanan kelab.
9. YURAN
9.1 Wang sebanyak RM5 setahun akan dikutip untuk pendaftaran ahli
10. LARANGAN
10.1 Kelab dilarang mengadakan hubungan individu
dan pertubuhan luar tanpa pengetahuan Guru Penasihat
10.2 Dilarang melibatkan diri dalam
perkara-perkara yang tidak berkaitan dengan pembelajaran
11. PEMBUBARAN
11.1 Kelab tidak boleh dibubarkan kecuali
pendaftarannya dibatalkan oleh Pendaftaran Persatuan secara bertulis
11.2 Pendaftar berhak membatalkan kelab
sekiranya didapati menyeleweng daripada Perlembagaan dan mendatangkan kesulitan
kepada pihak sekolah
11. RANCANGAN
PROGRAM TAHUNAN
11.1 Program sekolah dalam taman
11.2 Program penanaman menggunakan baja organik
11.3 Program satu pelajar, satu pokok
11.4 Program penanaman, pemeliharaan dan pemuliharaan
pokok-pokok dari spesis yang sesuai
11.5 Melabelkan nama-nama saintifik dan nama tempatan
pokok
11.6 Projek membuat baja kompos
11.7 Penubuhan stesen pembelajaran
11.8 Penyelenggaraan taman dan alatan
KURIKULUM
1. KEMAHIRAN
BIOLOGI
Matlamat
Melahirkan generasi pelajar yang
berkemahiran untuk merakam kejadian alam dan mendokumentasikannya sebagai
simpanan peribadi atau tatapan umum.
|
|||
TAHUN 3
a) Mencetak
b) Menekap
|
TAHUN 4
a) Melakar
b) Lakaran
berbayang
|
TAHUN 5
a) Melukis
b) Fotoshoot
|
TAHUN 6
a) Menulis rencana
b) Atur letak
|
2. TEKNIKAL
AGRONOMI
Matlamat
Memberikan pendedahan awal kepada murid
tentang pertumbuhan tumbuhan iaitu organisma penting dalam kelestarian dunia
yang bersih dan nyaman. Teknikal Agronomi juga memberikan pendedahan tentang
tanaman dan kaedah-kaedah penanaman yang baik.
|
|||
TAHUN 3
a) Pengenalan
biji
benih
b) Percambahan
biji
benih
|
TAHUN 4
a) Pembentukan
biji
benih
b) Sebaran biji
benih
|
TAHUN 5
a) Kaedah
pembiakan
tumbuhan
b) Kawalan
musuh
|
TAHUN 6
a) Cantuman
mata
tunas
b) Mengetut
|
3. KEMANDIRIAN
HUTAN
Matlamat
Sebagai seorang pencinta alam atau ahli
alamiah, kebanyakan masa adalah didalam hutan kerana tugasan mengkaji, maka
kemahiran untuk tinggal di hutan penting seperti mengenali jenis makanan yang
boleh dimakan dan kaedah mencari air serta bahan semulajadi yang boleh
dijadikan ubatan.
|
|||
TAHUN 3
a) Jenis-jenis
ikatan
b) Bahan ikatan
dan
gajet
|
TAHUN 4
a) Kaedah mencari
air
b) Mengenali
jenis angin, awan dan hujan
|
TAHUN 5
a) Pemakanan
b) Perubatan
c) Memahami
masa
d) Persenjataan
|
TAHUN 6
a) Mencari
tapak
perkhemahan
b) Memasang
khemah
c) Menggunakan
kompas dan
petunjuk lain
|
4. SAINS
BOTANI
Matlamat
Pendedahan awal bagi murid yang berminat
untuk mengkaji tentang tumbuhan dan proses hidupnya.
|
|||
TAHUN 3
a) Pengelasan
tumbuhan dan fungi
b) Keperluan
asas
tumbuhan
c) Fotosintesis
|
TAHUN 4
a) Pengenalan
tumbuhan berbunga
b) Pengenalan
tumbuhan tidak
berbunga
|
TAHUN 5
a) Mengenali
tumbuhan herba
b) Simbiosis
tumbuhan
|
TAHUN 6
a) Menganggar
dan
memeta
tumbuhan
b) Jenis-jenis
hutan
|
5. SAINS
ZOOLOGI
Matlamat
Pendedahan awal bagi murid yang berminat
untuk mengkaji tentang haiwan dan proses hidupnya.
|
|||
TAHUN 3
a) Pengelasan
haiwan
b) Keperluan
asas
haiwan
c) Respirasi
|
TAHUN 4
a) Pengenalan
haiwan
kordata
b) Pengenalan
haiwan
invertebrata
|
TAHUN 5
a) Pembiakan
b) Kemandirian
spesis
haiwan
c) Pemuliharaan
haiwan terancam
|
TAHUN 6
a) Menganggar
dan
memeta haiwan
b) Fossilogi
c) Arkeologi
|
6. AKTIVITI
FOSSILOGI
Matlamat
Satu aktiviti yang boleh dijadikan hobi
seterusnya satu kerjaya pada masa hadapan dalam bidang arkeologi dan
fossilogi. Murid diajar kaedah mengumpul, merawat, mengelas dan mengkategori
serta menyimpan bahan yang dikumpul.
|
|||
TAHUN 3
a) Mengumpul daun
b) Mengumpul biji
benih
|
TAHUN 4
a) Mengumpul pokok
kecil
b) Mengumpul
jenis-jenis Batu
|
TAHUN 5
a) Mengumpul
pelbagai bulu
haiwan
b) Mengumpul kulit
siput
|
TAHUN 6
a) Mengumpul
rangka
serangga
b) Membuat awetan
haiwan
|
7. AKTIVITI
LANDSKAPING
Matlamat
Aktiviti wajib iaitu membina atau
menyelenggara satu taman yang mengandungi pelbagai jenis tumbuh-tumbuhan atau
haiwan yang bertujuan untuk memupuk murid cintakan alam sekitar yang bersih
dan indah.
|
|||
TAHUN 3
a) Tanaman
berpasu
b) Perkebunan
|
TAHUN 4
a) Aquarium
b) Jenis-jenis
ikan dan
tanaman air
|
TAHUN 5
a) Terarium
b) Kaedah
penanaman
|
TAHUN 6
a) Membina
landskap
darat
b) Membina
landskap
air
|
8. DISKUSI
EKOLOGI
Matlamat
Diskusi yang disertai tayangan vedio atau
gambar tentang ekologi serta permasalahan yang membelenggu ekosistem dewasa ini.
|
|||
TAHUN 3
a) Pengenalan
ekosistem
b) Kitaran
hidup
haiwan dan
tumbuhan
|
TAHUN 4
a) Rantai
makanan
b) Jaringan
makanan
|
TAHUN 5
a) Kitaran air
b) Kitaran
tenaga
|
TAHUN 6
a) Pencemaran
b) Pemuliharaan
|
9. INOVASI
GUNA SEMULA
Matlamat
Satu aktiviti inovasi iaitu menghasilkan
barangan yang baru dari hasil buangan. Pada peringkat ini, murid didedahkan
kepada inovasi yang mudah dan bahan yang mudah ditemui.
|
|||
TAHUN 3
a) Kertas – Manik
surat
khabar
b) Kertas – Origami
|
TAHUN 4
a) Kayu – Bingkai
gambar
b) Kayu –
Ukiran kayu
|
TAHUN 5
a) Plastik –
Bunga
straw
b) Kaca – Vas
bunga
|
TAHUN 6
a) Logam – Arca
dawai
b) Kain – Beg
|
10. INOVASI
ALAM SEKITAR
Matlamat
Pengenalan kepada inovasi orang-orang
dahulu yang menggunakan bahan semulajadi sebagai barangan keperluan masa itu.
|
|||
TAHUN 3
a) Daun – Bunga
daun
getah
b) Daun – Tikar
pandan
|
TAHUN 4
a) Batang – Kelarai
batang perun
b) Batang – Kraf
buluh
|
TAHUN 5
a) Batang – Kraf
rotan
b) Batang –
Kraf kayu
terbuang
|
TAHUN 6
a) Tanah liat –
Manik
dan perhiasan
b) Tanah liat –
Pasu
buatan tangan
|
11. TEKNOLOGI
TENAGA HIJAU
Matlamat
Pengenalan kepada konsep tenaga
diperbaharui. Murid membina model sebenar untuk menerangkan fungsi tenaga
diperbaharui dan memahami tentang kecekapan tenaga dalam penggunaan tenaga
seharian.
|
|||
TAHUN 3
a) Tenaga suria
b) Teknologi
tenaga
suria
|
TAHUN 4
a) Tenaga angin
b) Teknologi
tenaga
angin
|
TAHUN 5
a) Tenaga air
b) Teknologi tenaga
air: sungai,
gelombang laut,
hujan
|
TAHUN 6
a) Tenaga
biofuel
b) Teknologi
tenaga
biofuel
|
12. TEKNOLOGI KITAR SEMULA
Matlamat
Pengenalan kepada konsep kitar semula.
Murid melakukan aktiviti sebenar untuk memahami kaedah penghasilan sesuatu
teknologi yang mesra alam dan pengguna.
|
|||
TAHUN 3
a) Teknik
mengumpul
maklumat (arkib)
b) Menjilid
buku
|
TAHUN 4
a) Kitar semula
kertas
b) Gunaan hasil
kitar
semula kertas
|
TAHUN 5
a) Kitar semula
logam-
Timah
b) Gunaan hasil
kitar
semula logam
|
TAHUN 6
a) Membuat baja
organik
b) Membuat
racun
serangga organik
|
13. HARI
ALAM SEKITAR
Matlamat
Menanam minat kepada murid agar mencintai
persekitaran yang bersih dan berusaha mengekalkan keindahan alam tanpa
menolak pembangunan yang dirancang.
|
|||
PROGRAM-PROGRAM
YANG BOLEH DIJALANKAN
- Program pembebasan burung
atau ikan
- Program menanam pokok
- Program kitar semula
(pengumpulan dan penjualan)
-
Program pengindahan kawasan
- Program sungai bersih
- Program pengumpulan spesimen
- Tayangan dokumentari tentang
pencemaran dan pemuliharaan
- Tayangan dokumentari tentang
tenaga boleh diperbaharui dan kecekapan tenaga
- Pameran hasil kitar semula
dan hasil alam
- Jualan barangan guna semula
- Gotong royong membersihkan
kawasan sekolah
|
Tiada ulasan:
Catat Ulasan