Carian Asma'i

Jumaat, 25 Ogos 2017

KELUARGA ATHIRA / ATHIRIA (Atherospermataceae family)

Family : ATHEROSPERMATACEAE
[Athiria]




Genus : ATHEROSPERMA / ATHIRA
5 spesis
ATHIRA SALJI
Atherosperma moschatum
Pokok Athira salji ini hanya ditemui di bahagian Selatan Australia khususnya dari New South Wales ke Tasmania. Dengan kata lain, ia hanya hidup di kawasan suhu sejuk sahaja. Kini telah dibiakkan di Ireland Utara dan Scotland Utara Amerika.
Minyak wangi yang disuling dari akar digunakan secara meluas dalam pembuatan jenis minyak wangi dan untuk mendapatkan sabun yang murah. Minyak yang digunakan dalam minyak wangi juga diekstrak dari buah. Kayu dan kulit kayu memberikan pewarna kuning. Di Louisiana, daun digunakan sebagai perasa di dalam sos, dan juga untuk menebal sup. 
Minyak Sassafras digunakan terutamanya untuk tujuan perasa, terutamanya untuk menyembunyikan rasa candu ketika diberikan kepada anak-anak. Di Amerika Syarikat ia digunakan untuk perasa minuman beralkohol.
Dalam kegunaan perubatan, ia digunakan sebagai bahan aromatik, perangsang, diaphoretic, alteratif. Ia jarang diberikan semata-mata, tetapi sering digabungkan dengan guaiacum atau sarsaparilla untuk mengubati penyakit kronik, sifilis, dan penyakit kulit.
Minyak dari pokok ini dikatakan melegakan kesakitan yang disebabkan oleh halangan haid, dan kesakitan yang menyusul, dalam dos 5 hingga 10 tetes pada gula, dos yang sama didapati berguna dalam gleet dan gonorea.
Safrol didapati secara perlahan diserap dari saluran pencernaan, bergerak melalui paru-paru, dan melalui buah pinggang teroksidasi menjadi asid piperonalic.
sesudu teh minyak yang dihasilkan jika dimakan boleh menyebabkan kematian. Ia digunakan sebagai aplikasi tempatan untuk wanita dan untuk sakit reumatik, dan ia telah dipuji sebagai pembasmi kuman gigi. Penggunaannya telah menyebabkan pengguguran dalam beberapa kes.
Minyak boleh menghasilkan keracunan narkotik yang jelas dan kematian dengan menyebabkan degenerasi lemak yang berleluasa di paru-paru, hati, dan buah pinggang, atau, dalam dos yang lebih besar, oleh kemurungan besar peredaran, diikuti oleh lumpuh sentris pernafasan.





Genus : DAPHNANDRA / BANGKAS
7 spesis
BANGKAS LILIN
Daphnandra repandula





Genus : DORYPHORA / DURIPURA
2 spesis
DURIPURA PUTIH
Doryphora sassafras





Genus : DRYADODAPHNE
Genus : LAURELIA
Genus : LAURELIOPSIS
Genus : NEMUARON


Tiada ulasan:

Catat Ulasan