Carian Asma'i

Sabtu, 8 Januari 2011

KELUARGA CERIA BURUNG / CERIIA (Muntingiaceae family)

Family : MUNTINGIACEAE
(Ceriia)
3 genus

Genus : DICRASPIDIA / SERASA
1 spesis
SERASA KUNING
Dicraspidia donnell-smithii

Pokok Serasa kuning tumbuh di daerah tanah besar Amerika Tengah (Karibia) terutama di Panama, Costa Rica dan Nicaragua. 




Genus : MUNTINGIA / CERIA
1 spesis
CERIA BURUNG
Muntingia calabura



Pokok Ceria burung atau ceri kampung merupakan tumbuhan sederhana besar yang sering tumbuh di kawasan tanah yang baru diteroka. Benihnya adalah dibawa oleh haiwan seperti burung, kelawar atau musang yang dikeluarkan bersama najis. Ceri burung juga dikenali sebagai kekut atau kerkuk. 


Pokok ceria menghasilkan beri yang manis dan berjus. Di Amerika Tengah, buah ceria di jual di pasar-pasar. Kebiasannya digunakan untuk dijadikan jem. Selain boleh dimakan mentah, Buah ceria berfungsi untuk mengubati gaout, diabetes, selsema, mengatasi kejang atau kaku di bahagian saluran pencernaan akibat gastritis dan diare, antibakteria atau antiseptik, menurunkan tekanan darah tinggi, kadar kolesterol dalam darah, mengatasi infeksi, anti-tumor, meningkatkan daya tahan tubuh sehingga tidak  mudah sakit, meredakan sakit kepala dan pembasmi mikrob.

Kandungan air pada buah ceria dapat mengembalikan kelembaban kulit sehingga kulit akan terus terlihat segar. Ia juga berfungsi untuk mencegah dan menyembuhkan batuk dan mengatasi radang.


Daun ceria dapat diolah menjadi teh yang sangat berkhasiat bagi kesehatan tubuh. Cara pembuatannya cukup mudah. Seduh daun ceria yang telah dikeringkan dengan air panas. Minum sehari dua kali untuk menurunkan tekanan darah tinggi dan bagi yang menderita hipertensi.






Genus : NEOTESSMANNIA / MAKUPIA
1 spesis
MAKUPIA PERU
Neotessmannia uniflora

Pokok Makupia peru tumbuh di daerah timur Peru. 



Tiada ulasan:

Catat Ulasan