Carian Asma'i

Rabu, 6 Mac 2019

KELUARGA KEMENYAN / KEMENYANIA (Styracaceae family)

Family : STYRACACEAE
(Kemenyania)




Genus:  ALNIPHYLLUM
3 spesis

Genus:  BRUINSMIA
2 spesis

Genus:  CHANGIOSTYRAX / CHANGI
1 spesis
CHANGI CINA
Changiostyrax dolichocarpus

Pokok Changi cina hanya terdapat di negeri Jiangsu berdekatan ibukotanya Nanjing di China. Pokok ini juga terkenal dengan nama pokok scale hammer tree.



Genus:  HALESIA
2 spesis

Genus:  HUODENDRON
3 spesis

Genus:  MELLIODENDRON
1 spesis

Genus:  PAMPHILIA
1 spesis

Genus:  PARASTYRAX
2 spesis

Genus:  PTEROSTYRAX / PETERAK
2 spesis
PETERAK KEBUN
Pterostyrax hispidus



Genus:  REHDERODENDRON
5 spesis

Genus:  SINOJACKIA
8 spesis
Genus: STYRAX / KEMENYAN
87 spesis
KEMENYAN JAWI
Styrax benzoin


Pokok Kemenyan jawi tumbuh di kawasan berpaya Asia Tenggara terutamanya di Pulau Sumatera, Asia Timur dan Asia Selatan. Resin yang keluar dari batangnya dibiarkan keras menjadi kemenyan. 

Kemenyan dari kulit digunakan sebagai perasa dalam industri makanan. Ia digunakan terutamanya dalam pembuatan rasa coklat untuk bar coklat, ais krim, produk susu, sirap dan produk lain. Ia terkenal di Scandinavia sebagai perasa dalam barang-barang bakar yang mengandungi vanila atau kasia, di mana ia juga berfungsi untuk 'memperbaiki' rasa lain dan meningkatkan kepelbagaiannya.
Kemenyan benzoin mengandungi kuantiti yang berubah-ubah esterik asin, benzoik dan sumaresinolinic; asid bebas seperti asid benzoik; benzaldehyde dan vanillin. Resin ini sangat antiseptik, carminatif, expectorant dan astringen. Dalam perubatan Cina ia dianggap sebagai perangsang peredaran darah.
Diambil secara dalaman, kemenyan bertindak untuk menyelesaikan kesakitan, untuk merangsang batuk dan untuk membasmi saluran kencing. Ia digunakan dalam rawatan batuk, selesema, bronkitis, sakit tekak. Dalam bentuk tincture, benzoin dihirup dengan stim untuk melegakan penyakit katarak, laringitis, bronkitis dan gangguan saluran pernafasan atas.
Ia digunakan secara luaran pada luka dan ulser untuk mengetatkan dan membasmi tisu yang terjejas. Ia juga digunakan untuk pencegahan dan rawatan kudis sejuk, untuk rawatan ketuat dan untuk menyegarkan dan melegakan kulit kering dan memperbaiki alahan kulit.
Kemenyan ini diperolehi dari sayap dalam yang dibuat di kulit kayu yang berumur sekurang-kurangnya 7 tahun.
Kemenyan ini digunakan dalam aromaterapi, di mana ia dianggap sebagai yang terbaik. Ia juga adalah bahan penyediaan proprietari 'Balsam Friar'. Ini adalah penyedutan stim antiseptik dan expectorant untuk sakit tekak, selesema kepala dan dada, asma dan bronchitis.


KEMENYAN JEPUN
Styrax japonicus




Tiada ulasan:

Catat Ulasan