Carian Asma'i

Ahad, 24 Jun 2018

KELUARGA FIONA / FIONIA [Paeoniaceae family]

Family : PAEONIACEAE
[Fionia]
Keluarga Fionia atau Paeoniaceae mengandungi hanya satu genus sahaja iaitu genus Fiona atau Paeonia. Genus ini mengandungi 36 spesis.



Genus : PAEONIA / FIONA
36 spesis
FIONA CINA
Paeonia lactiflora



Tiga varieti bunga pokok Fiona cina. Pokok ini tumbuh di altitut utara dari Timur Tibet, China Utara hingga ke Siberia.

Akar pokok Fiona cina ini telah digunakan lebih daripada 1,500 tahun dalam perubatan Cina. Dikatakan pokok ini antara salah satu herba yang paling banyak digunakan untuk membuat "sup empat bahan", tonik wanita, dan ia juga merupakan ubat untuk masalah ginekologi dan untuk kejang, rasa sakit dan pening. Akar pokok bersifat alteratif, analgesik, anestesi, antibakteria, antiradang, antiseptik, antispasmodik, astringen, carminatif, diuretik, emmenagog, expectorant, febrifuge, hypotensive, nervine dan tonik. Bahan terpenting perubatan dalam akar adalah paeoniflorin, yang telah terbukti mempunyai kesan antispasmodik yang kuat pada usus mamalia, ia juga mengurangkan tekanan darah, mengurangkan suhu badan yang disebabkan oleh demam dan melindungi daripada ulser. Ia diambil secara dalaman dalam rawatan gangguan haid, kecederaan, tekanan darah tinggi, ketegangan sebelum haid dan gangguan hati. Ia hanya boleh digunakan di bawah pengawasan seorang pengamal berkelayakan dan tidak boleh digunakan oleh wanita hamil. 



FIONA MAWAR
Paeonia suffruticosa

Pokok Fiona mawar merupakan jenis fiona berpokok dan berbatang keras. Tumbuh di sekitar China, Tibet dan Bhutan. Jenis pokok ini telah banyak dihibridkan sebagaimana pokok fiona yang lain.
Bunga Fiona mawar boleh dimakan dengan cara memasak kelopak bunga yang ditambah manisan dan dimakan pada waktu petang atau dimasak dalam pelbagai hidangan yang lain.

Kulit akar dan akar adalah analgesik, antibakteria, anti-radang, antipiretik, antispasmodic, emmenagog, sedatif, styptic dan tonik. Ekstrak tumbuhan itu mempunyai aktiviti antibakteria, menghalang pertumbuhan Staphylococcus, Bacillus dysenteriae, bakteria Tifoid, bakteria Paratyphoid, Proteus, Pseudomonas, E. coli, Haemophilus pertussis dan Streptococcus. Pokok digunakan secara dalaman dalam rawatan demam, bisul, gangguan haid, kekejangan, ulser, kesakitan dan jangkitan gastro-usus. Ubat ini hanya boleh digunakan di bawah pengawasan seorang pengamal yang berkelayakan. Teh yang dibuat dari kelopak kering yang dikeringkan dari pelbagai spesies peony telah digunakan sebagai ubat batuk, dan sebagai rawatan untuk buasir dan urat varikos.



FIONA TAMAN
Paeonia officinalis

Pokok Fiona taman merupakan jenis fiona yang tumbuh di sekitar Perancis, Itali dan Switzerland di Eropah. Bunganya dimasak dan digunakan sebagai sayuran atau teh wangi. Benih berasa pedas dan digunakan sebagai rempah. 
Selama 2,000 tahun ia mendapat reputasi sebagai bahan yang digunakan untuk rawatan epilepsi dan untuk masalah haid. Kini ia kurang digunakan dalam perubatan herba Eropah kontemporari, walaupun kadang-kadang ia digunakan di mana antispasmodik dan sedatif diperlukan. Akar  bersifat antispasmodic, diuretik, sedatif dan tonik. Akar dituai pada musim luruh dari tumbuhan yang berusia sekurang-kurangnya dua tahun dan dikeringkan untuk digunakan kemudian. Ia telah berjaya digunakan dalam rawatan sawan dan keghairahan saraf spasmodik seperti epilepsi. Ia juga telah digunakan dalam rawatan batuk kokol manakala supositori kadang-kadang diperbuat daripada akar untuk melegakan masalah dubur dan usus. Ubat ini harus digunakan dengan hati-hati dan tidak sama sekali oleh wanita hamil. Dos yang besar boleh menjadi toksik. Teh yang dibuat dari kelopak kering yang dikeringkan dari pelbagai spesies peony telah digunakan sebagai ubat batuk, dan sebagai rawatan untuk buasir dan urat varikos.




Tiada ulasan:

Catat Ulasan