Carian Asma'i

Selasa, 27 Mac 2018

KELUARGA KEMERAH / KEMERAHIA [Krameriaceae family]

Family : KRAMERIACEAE
[Kemerahia]





Genus : KRAMERIA / KEMERAH
16 spesis
KEMERAH DURI
Krameria erecta

Semua pokok kemerah dipanggil ratany di Amerika. Ketiga-tiga pokok kemerah iaitu Kemerah duri, Kemerah putih dan Kemerah taman digunakan untuk perubatan yang sama. Akarnya adalah bahan perubatan yang paling kuat, diikuti oleh dedaunan, tetapi secara keseluruhan kemerah adalah salah satu daripada astringen terbaik dan hemostat topikal. 
Akar dikumpul, dicuci dan dikeringkan di tempat teduh. Daun dikeringkan di dalam kotak kadbod di bawah naungan dan boleh digunakan untuk teh. Untuk membuat teh, air dididihkan pada 20 bahagian (mengikut berat), satu bahagian daun kering didihkan selama 10 minit, kemudian biarkan sejuk. Apabila ia telah mencapai suhu badan, tuangkan daun dan tambah air untuk membuat 16 bahagian. 
Untuk merawat gusi sakit, luka mulut, abses dan sakit tekak yang teruk, gunakan teh ini. Banyak kaedah perubatan kemerah ini menggunakan bahan alkohol. Maka tidak ditulis dalam ruangan ini.


KEMERAH PERAK
Krameria argentea

Pokok Kemerah perak bukan bererti pokok ini berasal dari Negeri Perak tetapi bermaksud pokok ini berwarna keperak-perakan atau warna abu-abu. Kemerah perak dipanggil brazilian rhatany di Amerika. Ia merupakan salah satu ubat herba tradisional yang sangat popular di Amerika Selatan di mana akar biasanya dituai dari liar. Akar dijual di pasaran tempatan dan juga dieksport ke Eropah dan Amerika Utara untuk penggunaan ubat dan sebagai tanaman pewarna.
Akar Kemerah perak mempunyai sifat yang sangat serupa dengan Kemerah taman. Lappacea. Ia digunakan dengan cara yang sama. Akar adalah ramuan kuat bersifat antimikrob dan tonik berfungsi untuk memeriksa pendarahan; mengawal pelepasan dan cirit-birit; dan menggalakkan penyembuhan. Ia amat dihargai untuk merawat masalah yang berkaitan dengan saluran gastro-intestinal, terutamanya cirit-birit dan disentri. Ia juga diambil secara dalaman untuk merawat haemorrhage dan haid yang berlebihan.
Secara luaran, akar digunakan sebagai pecuci, atau dalam bentuk suppository atau salap, untuk melancarkan pelepasan vagina, buasir, chilblains, luka, urat varicose dan kawasan muda lebam akibat dari masalah kapilari. Ia menghasilkan cecair yang baik untuk mengubati pendarahan dan gusi yang dijangkiti, ulser mulut dan sakit tekak. Akar mengandungi 10-20% tanin.


KEMERAH PUTIH
Krameria grayi
Kemerah putih dipanggil juga white rhatany, crimson-beak, dan chacate.


KEMERAH TAMAN
Krameria lanceolata
Kemerah taman dipanggil trailing ratany di Amerika.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan